Parochiële Caritasinstelling

De Parochiële Caritasinstelling – kortweg Caritas of PCI – wil vanuit een christelijke overtuiging gestalte geven aan de opdracht van de Kerk om dienstbaar te zijn aan de samenleving door het ondersteunen van de minst bedeelden in de samenleving. Dit doen wij door het lenigen van individuele financiële noden en behoeften en ook door dienstwerk in algemene zin aan mensen die in nood verkeren. Op deze manier willen wij bijdragen aan het bevorderen van de sociale rechtvaardigheid.

Caritas is een onderdeel van de Sint Norbertusparochie. De RK Kerk heeft van de Belastingdienst een ANBI-groepsbeschikking ontvangen. De ANBI-status met de daaraan verbonden belastingvoordelen, ook voor donateurs, is dus van toepassing op onze Caritas.

Taken

De PCI heeft vier taken:

1. verleent financiële bijstand aan personen en gezinnen bij wie sprake is van een noodsituatie, ondanks wettelijke voorzieningen;
  2. verleent financiële steun aan katholieke organisaties voor maatschappelijke dienstverlening, met name daar waar overheidssteun geheel of gedeeltelijk ontbreekt;
  3. voert zelf incidenteel uitvoerende taken uit als daar behoefte bestaat en initiatief gewenst is;
  4. organiseert maandelijks een collecte in de kerken van de Sint-Norbertusparochie.

Contact

U kunt via de mail contact opnemen met de Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of de Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Hulpvragen

Een verzoek om hulp van Caritas van een individu of gezin dient altijd ondersteund te worden door een pastor of een andere hulpinstantie. De geboden hulp zal altijd bestaan uit goederen of diensten. Aan een individu of gezin wordt geen geld uitgekeerd. Uitgangspunt is dat hulp eenmalig is.

Donaties

Uw giften voor uw medemens in nood zijn welkom op rekeningnummer NL 33RABO 0194.3352.75