SintMaarten 2Op zondag 5 november stond onze Peuterkleuterviering in het teken van de Heilige Sint Maarten. Van onze jongste parochiaantjes kwamen er 9 met hun ouders naar de Kade om te praten over delen met anderen en te luisteren naar een verhaal over hoe het was om in de tijd van Sint Maarten te leven. De kinderen mochten zich verkleden als echte Romeinse soldaten. We hebben samen een liedje gezongen en prachtige lampionnen geknutseld voor ons feest van Sint Maarten.

SintMaarten 1Op zaterdagavond 11 november was het zover. We vonden het heel leuk, dat we 24 kinderen en in totaal bijna 70 belangstellenden mochten verwelkomen in de Onze Lieve Vrouwekerk. Veel kinderen hadden schitterende (zelfgemaakte) lampionnen bij zich. Allereerst werden een verhaal en een gedicht voorgelezen over Sint Maarten, die een voorbeeld was voor velen vanwege zijn goedheid en het delen van zijn mantel met een bedelaar. Natuurlijk werd door een paar kinderen met een speelgoedzwaard nagedaan, hoe deze Heilige zijn mantel in twee stukken sneed. Na de bijeenkomst in de kerk was onze lampionnenoptocht in de Paterstuin. De paden in de tuin waren heel sfeervol verlicht met brandende kaarsjes in potten van glas. Na onze wandeling werden we binnen in het klooSintmaarten 3ster getrakteerd op warme chocolademelk, limonade, koffie, thee en speculaasjes. Voor de kinderen was er een zakje met heerlijke pepernoten van een andere Heilige, de kindervriend Sint Nicolaas. We hebben veel blije gezichtjes gezien. Alle mensen, die hebben geholpen om dit feest mogelijk te maken, van harte bedankt!

Namens de werkgroepen Kindervieringen en Peuterkleutervieringen, Chantal Dircken